توسعه هنر گیوه بافی در استان مركزی

یكی ‌از مظاهر فرهنگ، سنن و اعتقادات هر قومی نحوه پوشش آنهاست و لباس‌های اقوام مختلف می‌تواند نشانگر ویژگی‌های اقلیمی و محیط زندگی آنها باشد.

 

یكی ‌از اجزاء لباس‌های سنتی، پای‌افزارهای سنتی هستند كه گیوه نیز از جمله آنها است.

 

گیوه، پاپوشی بافته شده از نخ پنبه‌ای است كه بیشترین مراكز تولید آن در زنجان، كردستان، آباده و استان مركزی است.

 

گیوه بافی یكی از هنرهای سنتی استان مركزی است كه در سنجان، محلات و وفس رواج فراوان دارد و بر دو نوع كف آجیده و كف چرم ساخته می‌شود و به علت استفاده ‌از مواد طبیعی و تهیه اصولی دارای خواص و مزیت‌های طبی بسیاری نسبت به كفش‌های كارخانه‌ای است و از اینرو طرفداران زیادی را در داخل و خارج از كشور دارد.

 

برای تهیه گیوه ابتدا زیره یا تخت هر گیوه از چرم تهیه می‌گردد و سپس كف گیوه را با ابزارهای سنتی و بر اساس الگوی از پیش تعیین شده آماده می‌كنند و پس از آن زمان آج‌زدن فرا می‌رسد.

 

پس از این مراحل، نوبت به تهیه رویه و وصل كردن آن به زیره گیوه می‌رسد و گیوه بدین ترتیب آماده می‌شود.

گیوه‌ علاوه برخواص طبی كه ‌نسبت به كفش‌های كارخانه‌ای دارد، درتابستان بسیار خنك بوده و حالت عرق‌گیر دارد و بدلیل سبك بودن و راحتی مورد استفاده تمام اقشار مردم می‌تواند قرار گیرد.

 

بافت گیوه با قلاب دراكثر خانواده‌های سنجانی مرسوم است و اكثرا این هنر به شكل ظریفی توسط پیرزنان و پیرمردان این منطقه بافته می‌شود.

 

یك گیوه‌باف از سنجان گفت: هنر گیوه‌بافی از قدیم ایام در این منطقه رواج داشته اما در حال حاضر نسبت به گذشته از رونق كمتری برخوردار است.

"محمد سنجانی" افزود: گیوه دارای خواص طبی فراوانی است، امابه دلیل وجود كفش‌هایی كه تنها از رنگ و لعاب برخوردارند این هنر روبه فراموشی است.

وی بیان‌كرد: درحال حاضر برخی ‌از سالخوردگان به دلیل آشنایی با خواص گیوه از آن استفاده می‌كنند.

 

یكی دیگر از گیوه‌بافان سنجان گفت: هنر گیوه بافی در حال فراموشی است و احیای آن نیازمند حمایت مسولان و بیان خواص این نوع كفش‌ها است.

"عبدالله گله‌سنجانی" افزود: علی رقم اینكه گیوه بافی زحمت فراوانی دارد اما از درآمد پایینی برخوردار است و اكثر جوانان به دلیل این امر از این كار روی گردانند.

 

منبع

مطالب کوتاه از فرهنگ وفس

غذاخوردن در مجالس

تا حدود 100 سال قبل که قاشق در وفس موجود نبود، غذا در مجالس با دست خورده می‌شد. به منظور رعایت بهداشت و تمیزی، فردی با آفتابه‌ی لولَنگ(آفتابه‌ی مسی که لوله‌ی بلندی داشت) آب می‌آورد و در مجلس دور می‌گشت تا همگی دست‌هایشان را بشویند. در هنگام خوردن غذا نیز هر چند نفر، از یک کاسه غذا می‌خوردند.

در این مجالس بعد از خوردن غذا و به منظور خلال کردن دندان‌ها، فردی جارویی پر تیغ یا دسته‌ای بوته به کمرش می‌بست و از جلوی همه‌ی حاضران می‌گذشت تا هر کسی که می‌خواهد تیغی از این جارو جدا کرده(بشکند) و دندان خود را خلال و تمیز نماید.

در ضمن قوت غالب مجالس وفس، آبگوشت بود.

 

چُسْتَکْ چَرمی

در گذشته علاوه بر گیوه که بعضی افراد از آن به عنوان کفش استفاده می‌کردند، نوع دیگری کفش وجود داشت که به آن «چُسْتَکْ چَرمی» گفته می‌شد. چُسْتَک در زبان وفسی یعنی کفش. چُسْتَکْ چَرمی توسط کفاشان وفس و به طور کامل از چرم ساخته می‌شد. کفاش‌ها در اکثر شب‌ها در خانه‌ی یکدیگر جمع می‌شدند و تا به صبح از این نوع کفش‌های چرمی درست می‌کردند.

معمولا در وفس آنزمان همه افراد هم کفش چرمی و هم گیوه داشتند که هر کدام را در مواقع مشخصی می‌پوشیدند. نکته‌ی جالب اینجاست که تقریباً هر سال یکبار کفش‌هایی چرمی برای همه‌ی جمعیت وفس ساخته می‌شد.

 

چاووشی سفر کربلا و مشهد

تا حدود 50 سال قبل و در پایان فصل گرما و انتهای زمان کار، افراد چاووشی سوار بر اسب و عَلَم در دست(پرچم سبز رنگ) در کوچه‌ها و محله‌های وفس می‌گشتند و چاووشی می‌کردند و اعلام می‌نمودند کسانی که قصد سفر به عتبات عالیات به ویژه کربلا و مشهد را دارند به فلان فَرد خبر دهند تا نامشان ثبت گردد. هدف از این کار این بود که با مشخص شدن تعداد زائران امکان سفر گروهی آنان فراهم شود.

مسیر وفس به مشهد در حدود 40 منزل راه بود و کلا 3 ماه طول می‌کشید. این گونه سفرها تا قرن گذشته با الاغ انجام می‌شد، بعد از آن از کالسکه و طی 50 سال اخیر از وسایل نقلیه موتوری برای مسافرت استفاده می‌گردید.

مرحوم شیخ خیرالله انصاری و مرحوم ملارمضان‌علی بادینلو از آخرین چاووشی خوانان وفس بودند.

 

دلاک‌های وفس

دلاک‌ها در وفس کارهای زیادی انجام می‌دادند از جمله ختنه‌کردن نوزادان پسر، تراشیدن سر و صورت مردان، کیسه‌کشی و مشت و مال در حمام عمومی، مشاوره ازدواج، پا در میانی برای صورت گرفتن امر ازدواج و ...

یکی از کارهای مهم دلاک‌های وفس، دندان‌کشی بود. دلاک‌ها معمولا دندانی را که درد می‌کرد، بلافاصله می‌کشیدند و برای این کار از شیئی مانند انبردست استفاده می‌کردند که با توجه به بی‌حس نکردن دندان، رنج و ناراحتی بسیار زیادی را برای فردی که دندانش کشیده می‌شد، به وجود می‌آورد.

نکته‌ی جالب دندان‌کشی این بود که دندان بعضی افراد بسیار سفت و محکم در جای خودش چسبیده بود و در نتیجه‌ی فشاری که دلاک وارد می‌کرد و به طرف عقب حرکت می‌کرد، ناچارا فردی هم که باید دندانش کشیده می‌شد به طرف دلاک کشیده می‌شد و گاهی اوقات این دو در حدود چند متر حرکت می‌کردند تا دندان از جای خودش در بیاید.

 

ماماهای وفس

هنگامی که زنی وضع حمل می‌کرد، از یک ماما خواسته می‌شد که از زائو و نوزاد مراقبت کند. ماما معمولا تا 15 روز مراقب این دو بود؛ کهنه‌های بچه را می‌شست، به او غذا می‌داد و ... . بعد از 15 روز دستمزد ماما داده می‌شد و از آن به بعد خود زائو به پا می‌خواست و کارهایش  را انجام می‌داد.

از کارهای دیگر ماما به حمام بردن زائو بود که معمولا 40 روز بعد از زایمان صورت می‌گرفت.

 

پختن آش پله‌دندان و کوتاه کردن اولین موی نوزاد، از آداب و رسوم وفس برای کودکان می‌باشد.

توسعه روستایی در گذر زمان و دهیاری‏ها

مطلب کامل و مستدل زیر پیرامون تاریخچه و روند توسعه روستایی در قرن معاصر و نقش دهیاری‏ها در توسعه روستا، توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی در تاریخ 23 آبان‏ماه سال 1384، منتشر گردید. متن کامل این مقاله را به دلیل ارتباط مستقیمی که با بحث توسعه روستای وفس برقرار می‌کند بدون هیچ‌گونه تغییری در این پست آورده‏‌ام.

 

هنگامی كه از توسعه و توسعه‏یافتگی سخن به میان می‌آید؛ توسعه‌ای همه جانبه در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به اذهان می‌رسد، جامعه توسعه‏یافته‌ای كه توسعه را نه فقط در شهر و شهرنشینی بلكه در روستا و زندگی روستایی نیز می‌یابد.

 

اگر تاكنون دولت‏ها، در قالب نوشته‌ها و بر روی كاغذ از توسعه روستایی داد سخن می‌گفتند، امروز همگان بر این اعتقادند كه روستا نیز جزئی از جامعه محسوب می‌شود و باید برای توسعه آن چاره‌ای اندیشید.

امكانات بیشتر شهرها و بی‌توجهی به روستاییان یكی از عوامل مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها شده كه توسعه افسار گسیخته شهرها را به همراه داشته است.

افسار گسیختگی شهرها، بیشتر افراد را به ‌جای شهروند واقعی كه با فرهنگ شهری آشناست، فقط «شهرنشین» بار آورده كه عدم آشنایی با فرهنگ شهرنشینی معضلاتی همچون راه‏بندان‌های طولانی بزرگراه‌ها، آلودگی محیط زیست و زاغه‌نشینی را به وجود آورده ‌است.

 

از این رو اكثر دولت‏ها، همواره در فكر توسعه روستایی و كاهش مهاجرت به شهرها بوده‌اند. اما آیا توسعه روستایی بدون آگاهی از زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و كالبدی جامعه روستایی میسر است؟ بی‌تردید توسعه روستایی باید با آگاهی از ابعاد مختلف روستا و مسایل آن اتفاق افتد، تا دارای عمق و وسعت بیشتری باشد.

پس از روی كار آمدن دولت مدرن در كشور، دولت‏ها، در خصوص حضور بیشتر دولت در روستا تصمیمات مختلفی گرفتند.

در پی آن تصمیمات بود كه مدیریت روستاهای كشور نیز دچار تغییرات شد و روستاها با مباحث جدیدی همچون «خانه‏ی انصاف»، «سپاه دانش»، «سپاه بهداشت» و «سپاه ترویج» آشنا شدند.

در پی بوجودآمدن این نهادها، عواملی از سوی دولت در نقش سپاهی دانش، سپاهی بهداشت و سایر موارد به روستاها گسیل شدند، هر چند این افراد، اقداماتی را برای روستا و روستایی انجام دادند كه نمی‌توان آن اقدامات را نادیده گرفت ولی به علت نا آشنایی با فرهنگ مردم روستا، مشكلات زیادی را خواسته یا ناخواسته بوجود آوردند.

ادامه مطالب

ادامه نوشته

کلیپ صوتی وفسی

چند هفته‌ای است که سه کليپ صوتی وفسی بر روی گوشی‌های تلفن همراه وفسی‌ها در قم رد و بدل می‌شود. این سه کلیپ شامل سه شعر مختلف به گویش وفسی و زبان فارسی است. شاعر و خواننده این سه کلیپ جالب و کوتاه، محمدحسین باریکلو فرزند محمد است. متن این اشعار بدین شرح است:

 

 

 

 ادامه مطالب

ادامه نوشته

شهدای روستای چهرقان در يك نگاه

شهید اکبر چهرقانی

نام پدر: حیدر                                                      تاریخ تولد: 1337

تاریخ شهادت: 28/8/59                                         محل شهادت: سوسنگرد

محل دفن: تهران

 

شهید قاسم چهرقانی

نام پدر: علی اصغر                                               تاریخ تولد: 1346

تاریخ شهادت: 12/2/61                                         محل شهادت: كرخه نور

محل دفن: قم

 

ادامه مطالب

ادامه نوشته

نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1385

حدود یک ماه قبل، نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1385، اعلام گردید. بر اساس این سرشماری آمار جمعیتی روستاهای وفسی‌زبان به شرح زیر است:

 

نام

خانوار

جمعیت

استان

شهرستان

بخش

دهستان

آبادی

مرد

زن

باسواد

بی‌سواد

مركزی

كمیجان

مركزی

اسفندان

وفس

509

701

906

892

634

مركزی

کمیجان

میلاجرد

خسروبیك

چهرقان

415

794

786

1,060

369

مركزی

كمیجان

مركزی

خنجین

گورچان

115

209

257

286

153

مركزی

كمیجان

مركزی

خنجین

فرك

51

132

127

159

81

 

 

همچنین آمارهای کلی جمعیت مربوط به دهستان‌ها، بخش‌ها و شهرهای شهرستان کمیجان به شرح زیر می‌باشد:

 

نام

جمع

جمع

مرد

زن

خانوار

جمع کل شهرستان كمیجان

45,723

22,391

23,332

11,552

جمع بخش مركزى

27,173

13,220

13,953

6,985

دهستان اسفندان

9,074

4,291

4,783

2,358

دهستان خنجین

10,377

5,120

5,257

2,614

شهر كمیجان

7,722

3,809

3,913

2,013

جمع بخش میلاجرد

18,550

9,171

9,379

4,567

دهستان خسروبیك

6,398

3,161

3,237

1,628

دهستان میلاجرد

3,221

1,562

1,659

770

شهر میلاجرد

8,931

4,448

4,483

2,169

 

مطالب پیشین:

ششمین سرشماری نفوس و مسکن، در شهرها و آبادی‌های ایران

نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 1375در وفس

اخبار وفس/ سرشماری ادامه دارد

اخبار وفس/ سرشماری پایان یافت

 

پی‌نوشت:

1. اطلاعات ارائه شده در مورد وضعیت سواد، مربوط به جمعیت 6 ساله و بیشتر می‌باشد.

2. آمار جمعیتی سایر آبادی‌ها و نقاط جمعیتی کشور را می‌توانید از طریق درگاه ملی آمار به دست آورید.

بخش دوم و پایانی گفتگو با رضا امینی‌فرد، عضو شورای وفس

پایگاه الکترونیکی وفس: موضوع دیگر، بحث گازرسانی به وفس است که شما از آن به عنوان اولویت دوم خود نام بردید. متاسفانه طرح گازرسانی به وفس نیز چندین سال است که مطرح می‌باشد ولی هنوز به نتیجه نرسیده. با توجه به این امر به نظر شما چه زمانی مردم وفس می‌توانند از گاز شهری در خانه‌های خود استفاده نمایند، آیا امسال این طرح تحقق می‌یابد یا در سال آینده و سال‌های بعد تحقق خواهد یافت؟

امینی فرد: امسال به احتمال 98 درصد و سال بعد 100 درصد مطمئن هستیم که وفس گازرسانی خواهد شد.

 

ادامه مطالب

ادامه نوشته

بخش اول گفتگو با رضا امینی‌فرد، عضو شورای وفس

حجة‌الاسلام رضا امینی‌فردعصر روز سه‌شنبه(15 خرداد) به اتفاق آقای محمد نظری، خدمت آقای «رضا امینی‌فرد» رسیدیم و در منزل ایشان گفتگوی کوتاهی با او انجام دادیم. متاسفانه به دلیل کمبود وقت، امکان طرح همه سوالات وجود نداشت و بیشتر زمان گفتگو به بحث پیرامون یک سئوال جامع گذشت. گفتگو به گویش وفسی انجام شد و حدوداً یک ساعت طول کشید. آقای امینی‌فرد به نمایندگی از شورای وفس،‌ سعی می‌کرد با استناد به مدارکی که در اختیار دارد جواب ما را بدهد. در مجموع این گفتگو بسیار مفید و روشن‌کننده بود و در همین جا از تمام علاقه‌مندان به وفس درخواست می‌کنم متن ترجمه‌شده‌ی بخش اول این گفتگو را تا به آخر مطالعه نمایند.

 

 

 

پایگاه الکترونیکی وفس: اولویت‌های توسعه و پیشرفت روستای وفس از دیدگاه اعضای شورای فعلی وفس چیست؟

امینی‌فرد: بسم‌ الله الرحمن الرحیم

در حال حاضر اولین اولویت توسعه وفس، ساخت جاده است. که اگر انشاء‌الله جاده احداث شود، وفس از یک بن‌بست کلی خارج خواهد شد. وقتی از بن‌بست خارج شد، خودبخود اشتغال‌زایی خواهد شد و جوانانی که در شهر و یا در خود روستا سکونت دارند می‌توانند از موقعیت استفاده کرده و با احداث مغازه‌هایی تحت عناوین تعویض روغنی، آپاراتی، ساندویچی و ... صاحب شغل در محدوده‌ی وفس شوند. من وقتی با هر کدام از وفسی‌ها صحبت می‌کنم، می‌گویند که گاز، اگر امسال به وفس نیاید، سال آینده خواهد آمد و اگر سال آینده نیاید، حتما در سال بعدش خواهد آمد؛ اما اگر طرح ساخت این جاده در محدوده‌ی وفس، کنار گذاشته شود و به جای دیگری منتقل شود، وفس برای همیشه در بن‌بست خواهد ماند.

 

ادامه مطالب

ادامه نوشته

وفس در آخرین ماه بهار

 تصاویر وفس در خرداد ۱۳۸۶

 

گل‌های بهاری وفس 

 

 

 قنات دوشاخه وفس(زرین کریز)

 

 

درخت گردو(ویز دار)

 

 ادامه تصاویر

ادامه نوشته

اخبار وفس

روزهای دوشنبه(14 خرداد) تا پنج‌شنبه(17 خرداد) در وفس بودم. طبق قولی که داده بودم با دو تن از اعضای شورا گفتگو و مصاحبه‌ی مختصری انجام دادم، اما به دلیل مسافرت دهیار و حاضر نبودن او در وفس، نتوانستم با او ملاقات نمایم. متن گفتگوهای انجام شده طی روزهای آینده در وبلاگ قرار خواهد گرفت.

 

اخبار وفس از این قرار است:

1)مضرات و مزایای فراوانی نزولات جوی

همانطور که طی چند ماه گذشته، چندین مرتبه در مطالب گوناگون اشاره کردم؛ طی پاییز و زمستان گذشته و بهار امسال، برف و باران فراوانی در وفس بارید. این فراوانی نزولات جوی، مضرات و مزایایی برای وفس در بر داشته است که عبارتند از:

·         الف) بارش بسیار برف و باران باعث بروز سیل گردید. سیل قسمتی از حریم جاده گردنه وفس و گارد ریل آن را از بین برده است.

 

تخریب جاده وفس در اثر سیل  تخریب جاده وفس بر اثر سیل 

 

ادامه مطالب

ادامه نوشته

حرف‌های پوچ یک "نان جمهوری خور"

یک شبه انسان از نوع متحجر مذهبی که قبلا، هم در بخش نظرات وبلاگ‌های وفس و هم از طریق ارسال ایمیل، انواع و اقسام فحش‌های ناموسی و غیره را نثار بنده و تمام وفسی‌ها کرده بود و من به همین دلیل بخش نظرخواهی وبلاگ را مشروط به تایید کرده بودم، باز هم از حجره خود بیرون آمده و شروع به فحش و فحش‌کاری نموده است. این موجود در پُست «اصل و نسب دارابی‌های وفس» دو نظر که تماما شامل فحش است بیان نموده و از عباراتی همچون «باج گیران طاغوت»، «نان جمهوری»، «جواب خون شهدا را بدهید»، «کمی از امام(ره) خجالت بکش»، «پَست و خوار در دنیا وآخرت خواهی شد»، «خون شهدای وفس را پایمال نکن» استفاده نموده و مطمئنا بر این تصور بوده که باز در بالای منبر در حال سخنرانی برای گوسفندانی است که با حرص و ولع تمام در حال نشخوار کردن حرف‌های او هستند.

 

هر فرد عاقلی بدون اطلاع از اوضاع وفس و فقط با خواندن دو نظر این شخص به راحتی می‌تواند سطح درک و عقل او را بسنجد و بر بی‌شعوری او مهر تایید بزند؛ اما من تصمیم گرفتم پستی را به این موضوع اختصاص دهم و سه نکته را بیان نمایم.

 

ادامه مطالب

ادامه نوشته

تخصیص اعتبار برای تکمیل مطالعات گردشگری وفس

مدیركل دفتر شهر و روستای استانداری استان مركزی اعلام كرد: تاكنون 489دهیاری درسطح روستاهای این استان تشكیل و مردم این مناطق ازخدمات دهیاری‌ها بهره‌مند شدند.

"كیومرث محمودی" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: درحال حاضر در تمامی روستاهای ۸۰ خانوار و ۴۰۰ نفر جمعیت در استان مركزی دهیاری تشكیل شده است.

 

وی گفت: دستوالعمل جدید وزارت كشور تشكیل دهیاری‌ها در روستاهای با 60 خانوار و 300 نفر جمعیت است كه با برنامه‌ریزی انجام شده امسال دهیاری‌های استان به ۶۰۰  دهیاری بالغ می‌شود .

وی افزود: تا پایان سال 84 تنها 200 دهیاری در سطح استان مركزی دایر بود كه طی دو سال اخیر رشد جهشی در این بخش ایجاد شده است.

محمودی تصریح كرد: اعتبارات پارسال دهیاری‌های استان مركزی۴۷ میلیارد ریال بود كه صرف عمران روستاها و تسریع در امور توسعه این نواحی شده است.

 

وی گفت: تخصیص یك میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار برای تكمیل مطالعات گردشگری روستاهای وفس، هزاوه و واران و هفت روستای تابعه آن برای اجرای طرح مصوب گردشگری، جذب سرمایه گذار، محوطه‌سازی و ایجاد تاسیسات لازم از طرح‌های مهم زیربنایی در روستاهای استان است.

 

محمودی اضافه كرد: مراحل مقدماتی مطالعات گردشگری ۱۲ روستای دیگر استان نیز هر كدام با اعتبار تقریبی ۱۵۰ میلیون ریال توسط دهیاری‌ها در حال تهیه است و به زودی در كارگروه گردشگری استان مطرح می‌شود.

 

منبع

تعیین دهیار جدید وفس

بالاخره بعد از گذشت حدود یک‌ماه از فعالیت سومین دوره شورای روستایی وفس و بعد از کشاکش‌های فراوان، دهیار جدید وفس انتخاب شد. دهیار جدید پنجمین دهیار وفس در بعد از انتخابات رسمی سال 1377 می‌باشد و حداکثر می‌تواند به مدت 4 سال در این مسئولیت باقی بماند.

 

انتخاب دهیار یکی از وظایف شورای روستا می‌باشد. دهیار منتخب از طرف شورا به بخشدار معرفی می‌شود و بعد از صدور حکم تایید توسط بخشدار، دهیاری به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد.

 

از نحوه‌ی کار دهیار و میزان حق و حقوق او اطلاع کافی ندارم، تنها در سایت روستای رحق آمده است که:«دهیار نباید کارمند و بازنشسته ارگان دولتی باشد... درصورت فعالیت نیمه وقت ماهانه مبلغ 120 هزار تومان و درصورت فعالیت تمام وقت مبلغ 240 هزار تومان حقوق دریافت خواهد کرد.»

 

براساس ماده 47 قانون:
فعالیت دهیار در سمت دهیاری تمام وقت می‌باشد و حقوق ماهیانه وی از محل بودجه ماده 37 این آیین‌نامه تأمین خواهد شد.

§         تبصره 1 : در حوزه‌های انتخابیه كمتر از 1500 نفر جمعیت، فعالیت دهیار نیمه‌وقت می‌باشد و در صورت نیاز به كار تمام وقت، با توافق شورای بخش و ارایه راه‌های تأمین حقوق وی امكان‌پذیر می‌باشد.

ماده 37:
تمامی درآمدها اعم از كمكهای بلاعوض مردم، عوارض دریافتی از اهالی، درصورت تخصیص كمكهای دولت برای اجرای برنامه‌های عمرانی و سایر ردیفهای دریافتی باید بر طبق برنامه‌هایی كه قبلاً به صورت بودجه سالانه و در قالب طرحهای عمرانی و یا مصارف جاری به تصویب شورا و تأیید شورای اسلامی بخش رسیده است و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به مصرف عمران و آبادانی روستا برسد.

 

وظایف دهیار به شرح زیر می‌باشد:

1ـ اجرای تمامی مصوبات شورای اسلامی روستا.

2ـ همكاری با نیروهای انتظامی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرائم و مقررات خدمت وظیفه عمومی و حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی.

3ـ اعلام فرامین و قوانین دولتی.

4ـ مراقبت و حفظ و نگهداری تأسیسات عمومی و عمرانی و اموال و دارایی‌های روستا.

5ـ همكاری با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم در جهت ایفای وظایف آنان.

6ـ مراقبت در اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تأمین بهداشت محیط.

7ـ همكاری مؤثر با سازمان ثبت احوال در جهت ثبت موالید و متوفیات.

8ـ همكاری مؤثر با مسئولین ذیربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده و حریم روستا.

 

همچنین

1) دهیار موظف است در بدو خدمت و پس از آن در مواقعی كه از قبل توسط بخشدار اعلام می‌گردد، بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده از سوی وزارت كشور، آموزش‌های مورد نیاز را طی نماید.

2) دهیار موظف است گزارش‌های مورد درخواست شورا را تهیه و در موعد مقرر برای آن ارسال نماید و در صورت تقاضای شورا مبنی بر حضور دهیار و پاسخگویی به سئوالات در رأس موعد و محل مقرر اقدام نماید.

3) دهیار موظف است گزارش ماهانه فعالیت‌های دهیاری را برای شورا و رونوشت آن را برای بخشداری به طور مكتوب ارسال نماید.

4)دهیار باید تابلویی از ساعات حضور و كار خود در محل دهیاری را برای اطلاع اهالی در مكانی مناسب نصب نماید.

 

مشخصات دهیار جدید وفس

نام: سید حمیدرضا                      نام فامیلی: میری

مدرک تحصیلی: فوق دیپلم

 شغل: مسئول کتابخانه شیخ عبدالنبی وفسی

 ساکن محله دروازه وفس

 سن: حدوداً 27 سال

 

سیدحمیدرضامیری 

 

 

سیدحمیدرضا میری

 

 آقای میری قبلا نیز از سال 82 الی 83 دهیار وفس بوده‌اند.

 

نظر بنده در مورد دهیار جدید: آقای سیدحمیدرضا میری، از دوستان بسیار خوب و صمیمی بنده هستند و من مدت دو سال است که با ایشان ارتباط دارم. آقای میری انسانی فرهنگی و از جوانان خوش‌اخلاق و خوش‌برخورد وفسی است؛ اما به نظر بنده(بنا به دلایلی)، متاسفانه ایشان برای پست دهیاری وفس مناسب نیستند و برای بنده مشخص نیست که اعضای شورا بر چه اساسی این مسئولیت خطیر را بر عهده ایشان گذاشته‌اند.

 

در هر صورت، آقای میری الان دهیار وفس است و من به نوبه‌ی خودم برای این جوان نازنین وفسی آرزوی موفقیت و پیشرفت در زندگی و مسئولیت جدیدش را دارم.

 

در ضمن انشاءالله اگر مشکل خاصی پیش نیاید فردا به وفس خواهم رفت و سعی می‌کنم علاوه بر قرار دادن شرح مکتوب وظایف و مواد قانونی مربوط به دهیار در اختیار آقای میری، در صورت امکان مصاحبه‌ای با او یا اعضای شورای وفس انجام دهم.

بارش مستمر باران و بروز سیل

شب گذشته که با یکی از دوستان در وفس تماس گرفتم، می‌گفت: چند روز است که به طور متوالی در وفس باران می‌آید. آسمان گاهی ابری و گاهی آفتابی است اما بارش باران به شدت و ضعف متداوما ادامه دارد و چنین اتفاقی در این ماه از فصل بهار برای دوست من که از بچگی در وفس زندگی کرده، عجیب و غیرعادی است.

 

اگر اخبار وفس را پیگیری کرده باشید، مطلع هستید که از پاییز سال گذشته به طور دائمی در وفس باران و برف آمده و به طور کلی میزان بارندگی در فصول پاییز، زمستان و تا این جای بهار، طی چندین سال گذشته بی‌سابقه بوده است. آنقدر برف و باران آمده که دیگر کوه‌ها، بیابان‌ها و کشتزارها سیراب شده‌اند و دیگر گنجایش پذیرش هیچگونه آب اضافه‌ای را ندارند و به همین دلیل با بارندگی کوتاهی، سیلی عظیم در بیابان‌ها، باغات و مناطق مسکونی وفس ایجاد می‌شود.

 

بعد از ظهر روز پنج‌شنبه هفته قبل(10 خرداد) در اثر همین بارندگی‌ها سیل بزرگ و وحشتناکی از طرف بیابان‌ها و کوه‌های اطراف به داخل کوچه‌های وفس هجوم آورد و در دره‌ای که خانه‌ها دو طرف آن قرار دارند حرکت نمود که خوشبختانه با اعلام خطر توسط افرادی که زودتر سیل را دیده بودند، مشکلی برای کسی پیش نیامد. این سیل گل‌ولای زیادی را با خود به داخل کانال آب دره آورد و باعث جابه‌جایی سنگ‌ها و تکه‌های بزرگ چوب در مسیر جریان آب گردید. همچنین دوشنبه(31 اردیبهشت) گذشته نیز در اثر بارندگی کوتاهی، سیل تمام کوچه‌های وفس را در بر گرفت.

 

کانال جریان آب از میان روستا

 

 

کانال جریان آب از میان روستا

 

 

کانال جریان آب در میان باغات 

اصل و نسب دارابی‌های وفس

در محله‌های مختلف وفس خانواده‌های گوناگونی زندگی می‌کنند که با توجه به شواهد تاریخی به نظر می‌رسد اکثر آن‌ها در حدود 500 سال گذشته به وفس مهاجرت کرده‌اند. در این میان، خانواده‌ی دارابی به دلیل در اختیار داشتن قدرت حکومتی از طرف حاکم وقت طی دوره‌های تاریخی، از مهمترین خانواده‌های ساکن وفس به شمار می‌روند و بررسی روند مهاجرت و سکونت آن‌ها، قسمت عمده‌ای از تاریخ صده‌های اخیر وفس را برای ما روشن خواهد نمود.

 

در این مختصر قصد بر این است که به اصل و نسب این خانواده و دلیل سکونت آنها در وفس بپردازیم.

مرحوم استاد دهگان در فقة‌اللغه، در توضیح پیرامون همافر دارابی(شاعر بزرگ وفسی) می‌نویسد:«خانواده‌ی دارابی به شرحی که خود صاحب ترجمه[منظور همافر دارابی است] در یکی از تالیفات خود می‌نویسد منتسب به رئیس تاج‌الدین و ملحق به ایل کلهر در ردیف فدائیان سلسله‌ی صفوی و در فتوحات سرسلسله‌ی آن خاندان به همراهی پسر خود رئیس محمدصفی سهمی بسزا داشته؛ بعد از پدر پسر در رکاب شاه طهماسب در جنگ‌های عثمانی شرکت نموده، پسر وی محمدرفیع و بعد از او رئیس محمدهادی و فرزند وی محمد داراب در قریه وفس جزء خدمتگذاران دولت صفوی بودند، در زمان رئیس داراب حادثه قتل عام وفس بدست سران ترک یعنی خانی پاشا و احمدعارف پاشا واقع و رئیس داراب و فرزندان وی در این حادثه‌ی خطرناک از بذل مساعی چیزی فروگذار نکردند. این خانواده در دولت زندیه نیز مصدر کارهای بزرگ بودند تا آن‌که دولت قاجاریه پا به عرصه ظهور نهاد. رئیس خانواده در این دوره، عبدالحمید خان و محمد یوسف خان بودند که طبق احکام موجود، موظف به مستمری دولت وقت گردیده و قریه چهرقان و فرک به عنوان تیول به آنان واگذار گردید. صاحب عنوان می‌نویسد: در این تاریخ که عشر دوم پس از مایه سیزدهم است متجاوز از صد نفر از این خانواده در قریه وفس زندگانی می‌کنند و نسب خود را اینطور می‌نویسد:"مصنف این کتاب محمدحسین پسر مرتضی قلی‌بن محمدتقی پسر یوسف خان"».

 

همانطور که در متن بالا ذکر گردید، محمد حسین همافر دارابی، خانواده‌های دارابی وفس را به ایل کلهر از ایلات بزرگ کرمانشاه منتسب می‌کند.

ایل کلهر از بزرگ‌ترین ایلات کُرد ایران است که از دیرباز در کوهپایه‌های زاگرس سکونت داشته‌اند. مسکن و محل کوچ ایل کلهر در دوره‌های مختلف تاریخی بنابر استعداد ایلی و قدرت محلی آنان، از لحاظ وسعت و حدود، متفاوت بوده است. این محدوده را از جنوب شهر کرمانشاه تا حوالی بغداد و از سومار و نفت‌شهر تا خانقین و مندلی باید در نظر داشت. سرزمینی که زیستگاه ایل کلهر در حال حاضر بدان محدود شده است به دو ناحیه‌ی سردسیری و گرمسیری تقسیم می‌شود.

جامعه‌ی روستایی کلهر، با تمام پیشینه‌ی یکجانشینی، به دلیل گله‌داری هنوز دارای خصوصیات زندگی کوچ‌نشینی است. گله‌داران، حتی اگر یکجانشین باشند، موقع لازم، خانه و کاشانه را رها می‌کنند و همراه گله به دامان سرسبز طبیعت پناه می‌برند تا دام خود را در مراتع سرسبز بچرانند.

 

کلهر‌ها از زمان باستان تا کنون نامشان موجود بوده است ولی تا به حال کسی تاریخی جامع و منسجم و علمی درباره این قوم ننگاشته‌است. این قوم از روزگار شاه اسماعیل اول بنیان‌گذار دولت صفوی تاکنون با حکومت‌های مرکزی ایران و برخی از دولت‌های دیگر ارتباط داشته‌است و همواره سخت‌ترین حوادث را تجربه نموده‌اند.

 

ایل کلهر در فتح مصر، شام، فلسطین و دفع تجاوز افغان‌های هراتی و جلوگیری از تجاوزات پی‌درپی دولت عثمانی و اعراب به مرزهای غربی ایران و تأمین نیروهای مسلح نقش بسزایی داشته‌است. با شروع جنگ‌های ایران و عثمانی از زمان صفویان تا روزگار قاجاری عملکرد این ایل با سران آن در تاریخ جنگ‌ها و فتوحات ثبت و ضبط گردیده است.

 

منابع

1. ابراهیم دهگان، فقة‌اللغة اسامی امکنه(گزارش‌نامه)، اراک، چاپخانه موسوی، 1342ش، 386ص.

2. ناصر ملکی، بررسی واژه‌های دامداری در گویش کلهری، مجله گویش‌شناسی، جلد اول، شماره سوم، بهمن 1383

3. دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا

اجرایی نشدن طرح ارتقاء محور وفس به آقچه‌قلعه

طرح «ارتقاء محور وفس به آقجه‌قلعه» یکی از برنامه‌های تصویب شده توسط هیئت دولت در سال 1385 بود. تصویب این طرح در جواب درخواست‌های مردم وفس و مسئولین منطقه در هنگام سفر ریاست جمهوری به شهرستان کمیجان صورت گرفته بود و مردم وفس انتظار داشتند طی سال گذشته حداقل قسمتی از مراحل اولیه ساخت این جاده به انجام برسد؛ اما متاسفانه چند روز قبل استاندار استان در سخنانی اعلام کرد که از بین تمام مصوبات سفر ریاست جمهوری تنها 17 طرح و برنامه از جمله طرح مذکور هیچگونه پیشرفتی نداشته‌اند.

 

آقای عبدالله سهرابی، استاندار استان، در جمع خبرنگاران گفت:

در پی انجام سیزدهمین سفر استانی هیئت دولت به استان مركزی در اردیبهشت ماه سال گذشته، 60 پروژه در قالب 154 زیر پروژه و 40 توافقنامه با 700 میلیارد تومان اعتبارات ریالی در این استان به تصویب رسید كه با تلاش صورت گرفته توسط تیم پیگیری مصوبات و همكاری دستگاه‌های اجرایی امروز شاهد تحقق 86 درصدی مصوبات و 67 درصدی توافقات هستیم.

وی افزود: از مجموع مصوبات و توافقات سند ریاست جمهوری به استان مركزی 17 مصوبه و توافق شامل احداث خوابگاه دانشجویان دختر در سایت پردیس،

صدور مجوزراه اندازی دانشگاه داروسازی،

ارتقاء محور وفس به آقجه‌قلعه،

تفكیك و راه‌اندازی مركز تخصصی موارد سوختی توسط تأمین اجتماعی،

و ...

هنوز در استان اجرایی نشده اند.

 

منبع

مشاركت دستگاه‌های اجرایی در توسعه گردشگری

دبیر همایش بررسی قابلیت‌ها، موانع و راهكارهای توسعه گردشگری استان مركزی بر مشاركت هر چه بیشتر دستگاه‌های اجرایی در توسعه گردشگری این استان تاكید كرد.

 

به گزارش میراث آریا (CHTN)، "شهریار فولادوند" دبیر این همایش گفت: جاذبه‌های مهمی در استان مركزی وجود دارد كه برخی نمونه‌های آن را نمی‌توان در دیگر استان‌ها دید، اما در كنار این قابلیت‌ها مشكلات بسیاری نیز در حوزه گردشگری به چشم می‌خورد، با همكاری دستگاه‌های مختلف می‌توان در راستای اعتلا و توسعه گردشگری گام برداشت.

 

وی گردشگری را مقوله‌ای سودآور دانست و ادامه داد: با برگزاری اینگونه همایش‌ها و توسعه زیرساخت‌های لازم و جذب سرمایه‌گذاران می‌توانیم در توسعه گردشگری موفق شویم.

 

فولادوند افزود: گردشگری در رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی سهم بالایی دارد؛ از این رو باید به این صنعت توجه ویژه‌ای معطوف كرد.

وی بومی سازی گردشگری و مشاركت‌دادن محافل مختلف علمی را در برطرف كردن مشكلات این صنعت راهگشا دانست.

 

"جمشید حمزه‌زاده"، مدیركل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری داخلی، در این همایش یادآور شد: توسعه سفرهای همگانی و ارزان قیمت، از سیاست‌های اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

وی گفت: استان مركزی در زمینه گردشگری صنعتی و روستایی پتانسیل‌های مناسبی دارد و از راه دفاتر خدمات مسافرتی می‌توان علاقه‌مندان را جذب این استان كرد.

 

حمزه‌زاده با اشاره به روستاهای هدف گردشگری استان مركزی، افزود: شهابیه، جاسب، هزاوه، وفس و ... از جمله روستاهای گردشگری این منطقه بوده و باید با برنامه‌ریزی دقیق، توریسم روستایی و عشایری را در این منطقه گسترش دهیم. 

  

منبع

 

اخبار مرتبط

همایش بررسی قابلیت‌ها، موانع و راه‌کارهای توسعه گردشگری استان مرکزی برگزار شد

 

جمشید حمزه‌زاده در همایش بررسی قابلیت، موانع و راه‌کارهای توسعه گردشگری: تاکنون 30 سازمان و نهاد برای سفرهای همگانی اعلام آمادگی کرده‌اند

تصاویر وفسی‌ها(1)

از این به بعد مجموعه تصاویری از وفسی‌ها ساکن وفس و شهرهای مختلف ایران در این وبلاگ به نمایش در خواهد آمد. مجموعه تصاویر «خانواده‌های بهادری، بادینلو و صمدی» و «خانواده بادینلو ساکن آمریکا»، تصاویری بودند که قبلا در وبلاگ به نمایش در آمده‌اند.

 

علی

 

 

مینا

 

 

 

 

تمام تصاویر

ادامه نوشته