توصیف وفس و اهل آن در 90 سال قبل به قلم میرزا ابوالقاسم عراقی

کتاب «مرآت العارفین»؛ تالیف: جناب شریعتمآب آقا میرزا ابوالقاسم وَفسِ عَراقی(متخلص به خاکی)؛ رمضان 1343 هجری قمری.

نام وفس در سه حرف گشته عَلَم                            واو او چون واو وکیل از غم خم
ف فقیران چه نقطه در سراء                                    سین ستمگر به نیش دُوم ارقم

حال ابتدا کیفیات قریه مزبوره است که قلم از تحریر آن مینالد و دوات از خجلت عرق نموده و حقیر هم بلرزه افتاده چونکه بعضی از کیفیات آن دل رحیمانرا میسوزاند و پاره ی قانون آن قلب قانونیانرا آزرده میکند و برخی از رفتار آن عدل عادلانرا متّهم مینماید و بعضی حرکات آن غضب غیوران را بحرکت می آورد و پاره ی آداب آن دل مومنین را رنجیده می کند. لذا از آنجائیکه اظهار امراض در نزد طبیبان لازم است منفعلاً اظهار میدارد شاید ترحماً تفضلاً محض رضای خدا و خشنودی رسول(ص) هر کس به هر نوع که صلاح و خیریّّت بندگان خداست مرعی دارند و دفع تعدیّات [نمایند]
ارباب حاجتیم و زبان سئوال نیست              در محضر کریم تمنّا چه حاجت است
توکلت علی الله.

مجملاً تعریف وفس و اهل آن میشود:

خورده مالک است نه اربابی
آب خوشگوار دارد اما بعض از آن شرب الیهود است
ییلاق است گرمسیر هم دارد اما بسیار از آبادی دور
کوههای زیادی دارد بی خواص سنگلاخ مگر کج آن
مرتع دارد اما شاه سوند و گله داران همجوار میچرانند
باغات دارد پر زحمت و پر عوارض
میوه جات دارد اگر سرما نزند اما اکثرش جنگلی، مگر سیب آن که در سرما یخ میکند و در گرما میگندد
و مزروعات وی بسیار کم است مگر مزرعه «اَنْجُمَنْ» که آنهم از آبادی بسیار دور است بفاضل آب مشروب میشود ولی هرج و مرج است
آسیا[ب] دارد دخلش مقابل جنس دیوانی نمی شود
مساجد زیادی دارد اما در دو سه جا جماعت منعقد میشود ولی نه در تمام سال
دو حمام دارد تا نهار مردان و بعد از نهار زنان
مساکن زیاد دارد ولی در سر کوه و اکثر آن از آب دور و خراب و کثیف
در تابستان هوای خنکی دارد ولی در زمستان بسیار سرد و برف و سخت
دور اکثر خانه ها در همه فصول موذیات زیاد است من جمله سرخک و غیره
و چندین نفر دین بدنیا فروش که همیشه مثل روباه شکار را بدم درندگان می آورد تا بعضی از فضلات و خون آنرا بلیسد باین نحو که اگر از ظالم فایده ببرد مدعی مظلوم میشود و اگر از مظلوم رشوه بگیرد با ظالم مدعی است الغرض مثل فاحشه گاهی به زانوی [؟] حریفی گاهی به زانوی دیگری و همیشه خود را شبیه بخدمتگذار نایب [الحکومه] و عاملین میکند و اِذٰا لَقو الَذینَ آمنوا قالوا آمنا و اِذا خَلَوا اِلی شَیاطینِهِم قالوا انّا مَعَکم
و مالیات دیوانی بهزار و هفتصد تومان از بی عدالتی رسیده
و سرباز قریب بصد نفر
و جنس دیوانی قریب بشصت خروار
مباشر یکنفر و کدخدا چهار پنج نفر و از دیوان مواجب ندارند مخارج و گذرانشان از مالیات بی مأخذ
و یک نفر نایب [الحکومه] ولی سالی چندین دفعه نایب عزل و نصب می شود با تجدید تقدیم حکومت از رعیت
و سادات و علما زیادی دارد اما اکثر ایشان از عسرت و کمی وجوهات بکسب و کار مشغولند
و خوانین اهم [؟] دارد بعضی از آنان در پاره اوقات به نیابت و غیره مشغولند و مابقی به رعیت اشتغال
و دو سه جا مرجع مرافعه است
و اغلب اهل وفس مقدسند ولی بسیاری ایشان سرجوقه و مظلوم و در نظرها بی وقر[؟]، به تقیه گذران می کنند چونکه وقتی که فهمیدند که ایشان خدا ترسند خدانشناسان خیره میشوند بهزار نوع اذیتشان میکنند
دو سه نفر طبیب دارد باستخاره و تجربه مداوا میکنند و هکذا جراح
و اکثر اهل وفس گیوه کشند گذرانشان اگر غله ارزان باشد عیب ندارد و الا متواری و معدوم
و اکثر آسیابان بیکفن و هکذا باغبان
و دو سه نفر آهنگر گذرانشان مثل منفخ خود گاهی پر و گاهی خالی
و چندین نجار دارد سلیقه خوب دارند و مقدسند ولی گذران دایری ندارند
و هکذا دوره دوز چندین نفر وظیفه خوار بودند از صد خروار جنس و صد تومان نقد قطع شده ولی جزئی از نقد باقی[؟]
و چندین نفر امین و خبره هستند بعضی از ایشان در بعضی مواقع تعارف میگیرند در مواضعه یا مرابحه در قیمت اشیاء ولی بی انصاف نیستند
دو سه نفر میراب دارد از زورآوران میترسند و فقرا را میرنجانند
و چند نفر تعزیه خوان دارد بعضی بی ریا و بعضی محض خوش آمد خلق [یک کلمه نامفهوم] می خوانند
و چندین روضه خوان دارد از حرمت سیدالشهداء علیه السلام گذران می کنند
و چند نفر سلمانی دارد که هنگام عروسی یا ختنه یا دم عید به جهت اجرت زیاد مثل پروانه میگردند ولی در غیر آن اعتنائی ندارند اما مهربان و خوش نفسند
وفسی اکثر زحمت گذرانشان بعهده زنان است زحمات خانه حتی آب آوردن بلکه آسیا[ب] رفتن ولی در بعضی موارد تمرد نموده یا شبیه رفتن بخانه اقوام میروند اگر شوهرش خدا نخواسته ناپرهیزی کند غدغن نماید و به ناحق [یک کلمه نامفهوم] وکیل الدوله های وفس و عدالت نایب کار بجائی میرسد که بیچاره توبه نصوح می کند اِنَّ کَیدَ کُنَّ عظیمٌ الغرض
اهل وفس زحمت زیاد میکشند ولی بی علم و همه با یکدیگر خویشند ولی منافق
و اکثر ایشان خورده خورده خرمن دارند از پنجاه مَن الی پنج خروار غله بیشتر ندارند چون هنگامی که باران آید لازم ندارد بواسطه آنکه ییلاق است وقتی باران لازم دارد که تابستان است
و اکثر تخم کاشتنشان بقرب بیل است بعلت اینکه سراشیب است ناهموار
غرض علت مفلوکی وفس بیعدالتی بی قانونی حسادت نفاق


یادداشت: میرزا ابوالقاسم عراقی دیدی بسیار انتقادی نسبت به اوضاع و احوال وفس داشته و آنرا در کتاب خود نیز به وضوح نشان می دهد. او بعضی مواقع وضعیت را بسیار سیاه و متزلزل توصیف نموده و هیچ راه چاره ای برای وفس جز نابودی باقی نمی گذارد(!). متاسفانه او از این مسئله غافل است که خود نیز یک عمر در این منطقه زیسته و به این درجه از علم و آگاهی دست یافته و توانسته شاعر و نویسنده ای متبحر شود و این یکی از ویژگی های وفس بوده است.
مواردی که با علامت [؟] مشخص شده اند یعنی نه کاملا خوانا و نه ناخوانا بوده اند و شاید معنی درستی نرسانند.

تهیه نقشه باستان‌شناسي استان مركزي

تهيه نقشه باستان‌شناسي استان مركزي به عنوان مهمترين پروژه در حوزه ميراث فرهنگي با دريافت مجوز و تعيين هيأت‌هاي لازم پيگيري مي‌شود.
اسماعيل شراهي، مدير پژوهش و باستان‌شناس سازمان مركزي با بيان اين خبر به ميراث ما گفت: تهيه نقشه باستان‌شناسي با هماهنگي‌هاي صورت گرفته از سوي دفتر مربوطه در پژوهشكده باستان‌شناسي در دست اقدام است.

وي ادامه داد: اين طرح كه از اصلي‌ترين و مهمترين برنامه‌هاي باستان‌شناسي استان به شمار مي‌آيد در 7 شهرستان قابل اجرا خواهدبود.

شراهي خاطرنشان كرد: براي فراهم آوردن مقدمات انجام اين پروژه، نياز به تجهيز گروه‌هاي باستان‌شناسي و فراهم آوردن امكانات لازم براي آنها، دريافت مجوز از سوي دفتر نقشه باستان‌شناسي پژوهشكده باستان‌شناسي، تهيه نقشه‌هاي يك پنجاه هزارم براي مشخص كردن اماكن و محوطه‌هاي شناسايي شده بر نقشه و...وجوددارد.
مدير پژوهش و باستان‌شناسي سازمان استان مركزي تصريح كرد: پس از تكميل مجوزهاي لازم، سرپرست هيأت‌ها به تناسب هر شهرستان مشخص خواهند شد و سپس اقدامات لازم اجرايي مي‌شود.

شراهي همچنين از پيگيري چند طرح پژوهشي در استان خبر داد و گفت: طرح مطالعه مردم‌نگاري برخي از شهرستان‌ها براي شناخت آيين‌ها، آداب و رسوم، ميراث معنوي و...در دستوركار قرار دارد.
وي خاطرنشان كرد: انتخاب شهرستان‌ها به هدف انجام مطالعات مردم‌شناسي باتوجه به اطلاعات پژوهشي لازم، نسبت كاربردي بودن هر كدام و نيز رفع برخي نواقص موجود، اجرا مي‌شود.

شراهي، همچنين پيگيري مطالعه روستاي انجدان اراك را نيز در راستاي توجه به روستاهاي هدف خواند و گفت: با انجام اين اقدام به طور قطع برنامه‌هاي گردشگري بر پايه وبستري مناسب طرح‌ريزي خواهند شد.

وي افزود: علاوه بر اقدامات گفته شده، مطالعه گويش راجي دليجان، زبان تات در روستاهاي وفس، چهره‌قان، گورچان كميجان و...نيز در برنامه پژوهشي استان مركزي قرار دارند و به زودي پيگيري خواهند شد.

نخستین حضور وفس در اسناد تاریخی

برای محققان تاریخ یک منطقه یکی از موضوعات مهم در پژوهش گذشته تاریخی آن ناحیه و منطقه، تعیین اولین باری است که نام آن سرزمین(از روستا گرفته تا کشور) در اسناد تاریخی همچون سنگ نوشته، کتاب، سند، تصویر، نقشه و ... آمده است. این قضیه برای مناطق کوچکتر و کم اهمیت تر، مهمتر و تعیین کننده تر است.
بالطبع این موضوع در مورد وفس نیز صدق می کند و محققان وفسی نیز همیشه در پی جستجوی منابع مختلف بوده و هستند تا نخستین حضور نام وفس در اسناد تاریخی را تعیین نمایند. نتیجه ی تمام تلاش ها تاکنون به کتاب «نزهة القلوب» ختم شده و نخستین بار نام وفس در این کتاب تاریخی که در حدود سال 750 هجری قمری توسط «حمدالله مستوفی» نگاشته شده، آمده است. یعنی اولین بار نام وفس حدود 700 سال قبل و به عنوان یکی از قراء بزرگ و معظم در یک کتاب تاریخی آمده است. در این کتاب، «وفس» یکی از قصبات و روستاهای بزرگ ناحیه «بوسین» از ولایت «ساوه» معرفی شده است. ناحیه «بوسین» دارای 42 دیه است که 6 تای آنها یعنی «راودان»، «ازناوه»، «شمیرم»، «مرق»، «وفس» و «خیجین»(که امروزه به خنجین تبدیل شده) از قراء بزرگ و قصبات این ناحیه بوده اند.
در تحلیل این نوشته باید به چند نکته توجه داشته باشیم؛ اول اینکه: منظور از «قریه معظم» به معنی دقیق و مشخص در آن روزگار چه بوده است؟ دوم اینکه مطمئناً این دیه ها حداقل (کمترین فرض ممکن) چند قرن قبل از نگاشتن کتاب شکل گرفته اند تا در زمان نقل آن توسط حمدالله مستوفی، جزو قرای معظم شده باشند و ....
کتاب نزهة القلوب منبع بسیار خوبی برای شروع تحقیقات پیرامون وفس و هر کدام از نواحی منطقه است و امید است محققان استانی و منطقه ای تحقیقات جامعی در این زمینه به عمل آورند.


اکنون توجه شما را جلب می کنم به نوشته ی «حمدالله مستوفی» در کتاب «نزهة القلوب» پیرامون ولایت ساوه و نواحی آن:
....، ساوه از اقلیم چهارم است و شهرکی اسلامی طولش از جزایر خالدات فه و عرض از خط استوا له و در اول در آن زمین بحیره بوده است.... حقوق دیوانی آن بتمغا مقرر است و دو تومان و نیم ضمانی آن ولایت و ولایتش چهار ناحیت است و صد و بیست و پنج پاره دیه است:
اول ساوه چهل و شش پاره دیه است خرم آباد و سراشیون و طیریز ناهید و ورزنه و انجیلاوند و طردجرد معظم قرای آن
و دوم آوه هفده پاره دیه است و سرو حمیرقان و قیلع بالع و نوذر و کهندان و ابردز و کاسواه معظم قرای آن
و سیم جهرود بیست و پنج پاره دیه است و خیو و دستجرد و نامه معظم قرای آن
و چهارم بوسین چهل و دو پاره دیه است و راودان و ازناوه و شمیرم و مرق و وفس و خیجین معظم قرای آن
و حقوق دیوانی این نواحی چهار تومان و نیم مقرر است....

کتاب «نزهة القلوب» به کوشش و اهتمام «گای لیسترانج انگلیسی» در سنه 1331 قمری (1913 میلادی) چاپ جدید شده است.

تصاویر وفس

 

  برای دیدن تصاویر بیشتر به گالری امیر از وفس مراجعه کنید.

یادداشت: احتمالا متوجه شده اید که جدیداً باکسی با عنوان «گالری تصاویر وفس» در میانه ی وبلاگ، زیر باکس «وفسی ها» اضافه شده است. می توانید از مجموعه تصاویر این گالری که زحمت تهیه تصاویر آن بر عهده ی دوست خوبم آقای امیر شاه محمدی بوده است، دیدن بفرمائید.

واقعه وفس

اثر ملا میرمحمدباقر بن میرفاضل وفسی

باهتمام ابراهیم دهگان (اراک)

منظومه ای که در ذیل چاپ می شود اگر چه بسیار سست و کاملا عوامانه است ولی اطلاعات مفیدی درباره واقعه ی وفس آشتیان در سال 1136 در موضوع لشکرکشی خانک پاشا همکار احمد عارف پاشا به ناحیه اراک در بر دارد که برای تدوین تاریخ آن ایام سند قابل اعتمادی است.

بحمد خالق هفتم سموات                         دعا خوانم بدفع هر بلیات

از آن پس مصطفی را نعت گویم                   زبعدش مرتضی را مدح گویم

حسن باشد امام مشرقینم                        شهید تشنه لب یعنی حسینم

علی بن حسین آن سرور دین                     زبعدش باقر آن دارای تمکین

امام و رهبر جمله خلایق                            بحق ناطق مسمّی گشته صادق

بود موسی کاظم شمع ایمان                     علی موسی الرضا شاه خراسان

تقی متقی آن رهبر دین                            علی بن محمد سرور دین

ولای عسکری باشد بجانم                         غلام مهدی صاحب الزمانم

***

دمی از خواب غفلت شو تو بیدار                 زمانی گوش هوشت را بمن دار

بنظم آرم حکایتی جهانسوز                        که چه بر سر وفس آمده هم در آنروز

بسال «غ» و «ق» و «لو» زهجرت                 گذشته بود ای اهل بصیرت

دوشنبه بیست و نه از ماه قربان                  تجاوز کرده بود ای اهل ایمان

که ناگه لشکر رومی خونخوار                      زگردنگاه ووس(1) آمد پدیدار(2)

به تخمین ده هزار از لشکر روم                    همه خونخواره و بی دین و میشوم

سواره فوج فوج از دامن کوه                        بسمت «خانی بر»(3) گشتند انبوه

خانی پاشای سگ سردار لشکر                  مصمم بهر قتل اهل کشور

طلب کردند در دم رؤسا را                           زبهر خرج و پیشکش عاظما را

مرزا کاظم ظهیرالدین و داراب                      قاضی جعفر اسدالله ارباب

چو شمس الدین و احمد ... ریاگر                 روان گشتند نزد خان لشکر

نزول ایشان بشد در خیمه ی خان                چه خانی، صد بتر بودی زمردان

که بعد از گفتگوهای شدیده                        عتاب آمیز سخن هایی شنیده

پس آنگاهی مقرر که فی الفور                    خراجات سپاه حاکم جور

در این باب چون مجّد بودند کارباب               مرخص شد ظهیرالدین و داراب

کنند و جمع بزودی هم تقبل                       تدارک سرعت و رو در توکّل

چه شد نزدیک تقبّل با خراجات                    سپارند بالتمام بر خان بدذات

که سنیان همه در انتظارند                         ز راه دشمنی حیله بر آرند

بدند جمعی ز سنیان مقرّب                        به نزد خان پاشای مکلّب

شنیدستم که صلح انجام دارد                     ز راه شیطنت ناکام دارد

شدن با هم موافق حیله سازند                  که شیطان را از آن دس بازدارند(4)

که ناگه از پس دیوار باغی                          زدن گولّه بصدر کُرد یاغی

ادامه مطلب

ادامه نوشته

اوضاع بلوک وفس در سال های 1300 تا 1323 هجری

شماره مدرك : 4/43/22/1/7
عنوان(نوعسند): رعایای وفس عراق شكایت از وضعیت بد زندگانی و بی بضاعتی خود و شكایت از اینكه همیشه نایب الحكومه آنجا یكنفر خارج از محل انتخاب میشود بجای اینكه یكنفر از خودشان حاكم آنجا باشد تا به مشكلات مردم رسیدگی كند و رونوشت مجلس در طی نامه رعایای وفس عراق به وزارت داخله جهت رسیدگی
تاریخ سند: هجری، 1300، 6، 17
برساخت: 4 برگ
نمایهساز: شاهی

شماره مدرك : 4/44/22/2/33
عنوان(نوعسند): سادات و رعایای وفس عراق تقاضای ابقای عاصم السلطنه نایب الحكومه محل
تاریخ سند : هجری، 1300، 11، 26
برساخت : 4 برگ
نمایهساز : شاهی

شماره مدرك : 4/44/22/2/52
عنوان(نوعسند): نامه محمدحسین وفسی از عراق به مجلس شورای ملی در شكایت از مالیات طاحونه و رونوشت مجلس به وزارت مالیه جهت رسیدگی
تاریخ سند : هجری، 1301، 3، 24
برساخت : 10 برگ
نمایهساز : شاهی

ادامه مطلب

ادامه نوشته

وفس مستعد توسعه اکوتوریسم

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کل کشور در برنامه مطالعاتی مشخصی، «مناطق مستعد توسعه اكوتوریسم و طبیعت گردی كشور» را تعیین و تشریح نموده است. لیست اسامی و مشخصات کلی این مناطق در پرتال این سازمان به این آدرس آمده است. از جمله این مناطق که در زیرگروه استان مرکزی به توضیح آن پرداخته شده، «منطقه وفس» می باشد. توضیحات پیرامون وفس به شرح زیر است:

 نام منطقه: منطقه وفس

مشخصات کلی منطقه انتخاب شده: در فاصله 15 كیلومتری كمیجان و 120 كیلومتری اراك و با مشخصات اقلیمی معتدل كوهستانی

شاخص طبیعی منحصر بفرد: درختان جنگلی بطول 16 كیلومتر/ بقایای دریاچه ساوه/ انبوهی از فسیل های جانواران دریایی

جاذبه های گردشگری پیرامون منطقه: غار قلعه جوق متعلق به دوره ساسانی/ غار وفس/ امامزاده شاهزاده حسین وفس(صفوی) / مناظر زیبا و دیدنی و روستاهای دیدنی از اراك تا وفس

فصول مناسب بازدید از منطقه: تمام فصول

امکانات و خدمات منطقه برای گردشگران: روستاهای منطقه آماده پذیرایی و خدمات رسانی برای گردشگران می باشند

شاخص های اجتماعی و اقتصادی منطقه: پرورش دام

سوابق مطالعاتی و عملیاتی: -

کوهستان تفرش و وفس جزو کوه های مرکزی ایران

كوهستان تفرش و كوه هایی كه تفرش را در خود محصور كرده است، به وسعت 4300 کیلومتر مربع مرکب، قسمتی از كوه های مركزی ایران و شامل کوههای: قزلر دره، هیرگونه ای، گل دره سی، سفید، آق داغ، بیوک گونی، انجیلی، کندونکه، ایستهری، میدان داغ، گچ لردره سی، شاه نمیران، دولاجی، شنگه دره، زمستان دره، قلنجه، خشک دره، نماور، دره بلند، وفس دره سی، آق داغ، الغازیان، بلاغ دره سی، امجک، گون قرمز، آرخا، قره گوزلی دره، نمک، تخت رستم، دوبرادران، مایله، مرق، مرقکان، آق داع، زنگاور، گوجه، کلاه، هندیز، ایندز، سلمستان، میشی زخستک، توفنده و نریاتان است كه در برخی از آنها رگه های آهكی یافت می شود و در آن سنگواره های مختلف را می توان مشاهده كرد.

پیدایش این ارتفاعات مربوط به دوران دوم زمین شناسی است. بلندترین قله تفرش به نام گوجه به ارتفاع 3141 متر در 8 کیلومتری خاور(ضلع شرقی) تفرش قرار دارد كه هرچه به طرف غرب پیش می رویم از ارتفاع آن كاسته می شود. برای صعود به کوه گوجه می توان از راه تفرش، کهک، انجیله و سرآبادان استفاده نمود و پس از رسیدن به سر گردنه به سوی جنوب منحرف شده و به قله صعود نمود.
در برخی از قله ها آثار و بقایای دژهایی كه عمدتاً با ملات ساروج بنا گردیده و زیستگاه و مقر انسانهای اولیه و لشگریان آنان بوده است دیده می شود. از جمله قلعه توس كه محل سكونت طوس نوذر و گندم كوه كه مقر استقرار لشگریان وی بوده است. از قلعه های دیگر قلعه دختر و قلعه بند در شرق تفرش را می توان نام برد.
این کوهستان از خاور محدود است به راه اتومبیل رو ساوه به نیزار، از شمال به رودخانه مزدقانچای از باختر به رودخانه قره چای و از جنوب به شهرستان اراک. راه های اراک، آشتیان، تفرش، نوبران و چند راه فصلی دیگر این کوهستان را قطع می کنند و ارتباط میان شهرها و روستاهای آن را دایر می سازند.

میزان بازندگی سالیانه این کوهستان بین 100 تا 300 میلی متر است و میانگین دمای سالانه آن 10 تا 20 درجه سانتیگراد است و از نظر زمین لرزه جزو مناطق نیم زیان تا پرزیان محسوب می گردد.
توضیح اینکه کوهستان مزدقانچای که به عنوان یک کوهستان جداگانه محسوب گردیده است، در اینجا جزو کوهستان تفرش بشمار آمده است.


شهرها و روستاهایی که در این کوهستان واقعند:
تفرش، آشتیان، خناجین(خنجین)، چراغان(چهرقان)، وفس (وبس)، چوگان، جال میان(چالمیان)، قورچان(گورچان)، قوشه خانه، آره، ایستهری، ترلا، راستگویان، قلعه جوخ، وزندان، آجه قلعه، هفنیان، وسمق، گزاوند، کسراست، رکین، تلخاب، فشک، ماستر، کلا، بابالر، آرزومند، جفتان، تریزآباد، احمد آباد، شولک، کهلو، جورقین، زورجین، کوریان، فرک، قزلجه، نقوسان، قرمز چشمه، واشقان، شاه واروق، زاغر، ترخوران، تراران، الویجان، کبوران، بازرجان، فرسمانه، مرق، مرقکان، پلنگ آباد، قشلاق قویوجاق، کندج، خانک، دیزج، خرازان، سرآبادان، کهک، خراب، زیزگان، آمره، رسگان، فوجرد، ونان، انجیله، نویس، مهرزمین، ابردر، چاهک، عاقلک، جمزقان، بنابر، قاهان، موشکیه، کند رود، ورزنه، گیو، وشاره، موجان-آشیانک، ویسمان، قاسم آباد، خرم آباد، طاهره خاتون، ایستی جک، بالغ لو و بسیاری روستاهای دیگر.

منبع: كوه ها و كوهنامه ایران، مهندس عباس جعفری، گیتاشناسی، جلد اول، مهر 1368.
نقل با کمی تلخیص و تصحیح از پایگاه الکترونیکی تفرش

وفس مستعد سرمایه گذاری

بنابرنظریه ستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری استان مرکزی، وفس یکی از مناطق مستعد سرمایه گذاری در سطح استان و شهرستان به حساب می آید. این ستاد به عنوان نمونه «ايجاد سايت تفريحی در منطقه وفس» را یکی از طرح های بسیار خوب و قابل اجرا در وفس دانسته است.

 منبع

مهاجرت جوانان روستا و مشکل جدید برای دختران

مدیر كل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مركزی اعلام كرد: بر اساس آخرین سرشماری 171 هزار و 521 زن بالای بیست سال استان مجرد هستند.

"اشرف جواهری" به ایرنا گفت: شهرستان اراك با 81 هزار و 748 و آشتیان با چهار هزار و 279، بیشترین و كمترین آمار دختران مجرد را دارند.

وی گفت: در شهرستان تفرش شش هزار و 981، خمین 14 هزار و 347، دلیجان پنج هزار و 79، ساوه 27 هزار 191، شازند دوازده هزار و 869، محلات پنج هزار و 760، زرندیه هفت هزار و 414 و كمیجان پنج هزار و 853 زن بیست سال ازدواج نكرده وجود دارد.

وی افزود: موضوع تاخیر ازدواج دختران در مناطق روستایی ‌استان شكل حادتری دارد و بعضا برخی دختران به خاطر مهاجرت جوانان ده، مجبور به ازدواج با مردان پیر و یا تجرد طولانی هستند.
وی گفت: اگرچه هنوز مطالعات جامع علمی برای ریشه‌یابی و دلایل افزایش سن ازدواج دختران در استان مركزی انجام نشده اما به نظر می‌رسد مهاجرتها از روستاها به شهرهای استان و از مناطق شهری‌ به ‌كلان شهرها، گسترش اعتیاد و معضلات بیكاری و مالی با تجرد دختران منطقه ارتباط دارد.

وی براین باور است، جهش تحصیلی دختران در سالهای اخیر و اعتقاد نداشتن برخی مردان به اشتغال زنان و برهم خوردن تناسب سواد دختران و پسران نیز از فاكتورهایی است كه هنوز پژوهش میدانی روی آن در استان انجام نشده است.

 منبع الکترونیکی

 یادداشت: متاسفانه چنین مشکلی در وفس نیز وجود دارد و تاکنون بعضی از اثرات و تبعات منفی خود را نشان داده است. یکی از راه حلها آموزش دختران و ایجاد اشتغال برای آنان است که به گفته ی رئیس پیشین سازمان تعاون استان مرکزی، این کار در بعضی روستاها و شهرهای اطراف وفس صورت گرفته است.

اولین مدرسه وفس

پیش از تاسیس مدرسه در وفس، نظام آموزشی آن به صورت مکتبی بوده و کار تدریس توسط یک میرزا یا ملا(آخوند) صورت می گرفت اما با تاسیس اولین مدرسه به سبک جدید در سال 1313 شمسی، نظام آموزشی مکتبی روبه فراموشی رفت. نام کامل این مدرسه که در محله ی «خیبَر» قرار داشت، این بود:«آموزشگاه روزانه و شبانه دولتی رودکی».

این مدرسه چهار کلاسه و دارای یک مدیر، یک معلم و یک خدمتکار بود. در سال های اول استقبال زیادی از مدرسه به عمل نمی آمد و خانواده ها و دانش آموزان، آموزش در مکتب خانه را ترجیح می دادند به همین دلیل خدمتکار مدرسه به دستور مدیر که مردی نظامی، سختگیر و کوشا بود، به سراغ تک تک اهالی می رفت و نام بچه های آنها را برای تحصیل در مدرسه می نوشت. اما به تدریج و با گذر زمان استقبال از مدرسه بیشتر شد و خانواده ها داوطلبانه فرزندان خود را به مدرسه می فرستادند.

مدیر این مدرسه مرحوم آقای فرج الله بینش فضلی بود که قبلا در این پست اطلاعاتی در مورد زندگی این مرد کوشا و با اراده نوشته بودم. این شخص سهم زیادی در آموزش نوین وفس و بالابردن سطح سواد در منطقه بر عهده داشت.

آقای حسن فرید در کتاب «جغرافیای عراق»، تعداد دانش آموزان «دبستان دولتی وفس» را در سال تحصیلی 1313- 1314، 40 نفر دانش آموز پسر و در سال 1314- 1315 تعداد آن را 37 نفر دانش آموز پسر اعلام کرده است. همچنین تعداد معلمان در هر دو سال تحصیلی دو نفر(مدیر و معلم) و خدمتکار یک نفر بوده است. اسامی معلمان و خدمتکار طبق لیست «کارکنان اداره معارف و آموزشگاه های عراق» در انتهای کتاب جغرافیای عراق، بدین شرح است:

نام و نشان                   جنسیت             محل خدمت      درجه معلومات

فرج الله بینش فضلی         مرد                    وفس                 شش ساله ابتدائی

غلامعلی کمالی              مرد                    وفس                 شش ساله ابتدائی

حسین زکریائی               مرد                    وفس                 -----------

در انتهای این مطلب عکسی استثنایی را ببینید از دانش آموزان و مدیر مدرسه و بزرگان وفس در سال 1316 شمسی. در سمت راست عکس مردی که بر روی نیمکت نشسته و کلاه شاپوری بر سر دارد، مرحوم «شیخ مهدی ظهیری» است. در سمت چپ نیز مرحوم «جهانگیرخان دارابی» از خان زاده های وفس بر روی نیمکت نشسته و در میانه عکس مرحوم فرج الله بینش فضلی با عینکی مشکی و موی سفید ایستاده است. سایر افراد حاضر در عکس، دانش آموزان اولین مدرسه دولتی وفس می باشند که تعدادی از آنها در قید حیات هستند. تصویر رضاشاه، پرچم ایران و پارچه نوشته نام مدرسه (آموزشگاه روزانه و شبانه دولتی رودکی؛ پیش آهنگی پسران ایران) نیز در میانه ی عکس مشخص و هویدا است. این عکس که تقریبا مربوط به 70 سال قبل است در محله ی «مانداران» و توسط مرحوم آقای رضا ظهیری گرفته شده است. در همین جا از فرزند ایشان آقای محمد ظهیری تشکر می کنم که این عکس را در اختیار بنده قرار دادند(برای دریافت تصویر بزرگتر بر روی عکس کلیک کنید).

 دانش آموزان و مسئولین اولین مدرسه وفس و بزرگان وفس

افتخار آفرینان وفس

در کتاب «افتخار آفرینان استان مرکزی» که در سال 1385 در سه جلد به چاپ رسیده است، چند تن از شخصیت های بزرگ وفس، معرفی شده اند. اسامی این بزرگان و مطالب نقل شده پیرامون آنان به شرح زیر است:

سید رضی سجادی وفسی همدانی (وفات 1360 ه.ق)            جلد دوم؛ صفحه 225

سید رضی بن صادق بن احمد بن مبین حسینی وفسی مشهور به سجادی همدانی، پدرش از تجار همدان و جدش سید مبین (وفات 1306 ه.ق) از عالمان بزرگ نیمه ی دوم قرن سیزدهم هجری بوده است. خود نیز از اساتید و دانشمندان حوزه همدان بوده که در آن شهر دارفانی را وداع گفته است. شرح حال تعدادی از افراد این خاندان در همین اثر ذکر شده است.

منبع: تاریخ مفصل همدان، ج 3، ص 154.

سید شمس الدین حسینی وفسی                         جلد دوم؛ صفحه 241

وی از علمای عصر صفویه و ساکن وفس بوده و برادر سید ظهیرالدین حسینی می باشد که هر دو در جریان حمله و کشتار بی رحمانه ی سپاه عثمانی به وفس در سال 1136 ه.ق به شهادت رسیده اند.

سید ظهیرالدین وفسی                                                     جلد دوم؛ صفحه 248

به طبقات اعلام الشیعه، قرن 11 رجوع شود.

شیخ علی وفسی                                                            جلد دوم؛ صفحه 277

از اساتید متقی و شجاع، متعصب در امر دین بوده است. وفات وی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می باشد.

سیدحسن حسینی وفسی                                               جلد دوم؛ صفحه 353

از عالمان عصر قاجار به شمار می رفت. وی امام جمعه وفس در عصر ناصرالدین شاه قاجار بود. فرزندانش نیز اهل و از بزرگان مورد احترام محل بوده اند. سید صدرالدین و سید فخرالدین.

یادداشت: در جلد سوم این کتاب، در چند صفحه به توضیح پیرامون «حضرت آیت الله العظمی شیخ عبدالنبی عراقی وفسی» پرداخته شده است و چون مطالب آن تکراری و قبلا در وبلاگ نقل شده از نوشتن دوباره آنها خودداری کردم.

تجمع اهالی میلاجرد اراك در اعتراض به شهرستان شدن كمیجان در مقابل مجلس

روز چهارشنبه 31 اردیبهشت 1382:

جمعی از اهالی شهر «میلاجرد» اراك در اعتراض به شهرستان شدن شهر كمیجان در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع كردند.
به گزارش خبرنگار خانه ملت، یكی از تجمع‌كنندگان به خبرنگاران گفت: شهر كمیجان با پنج هزار نفر جمعیت به شهرستان تبدیل شده و شهر میلاجرد با 15 هزار نفر جمعیت باید تحت پوشش این شهرستان تازه تاسیس برود.
وی افزود: طبق قانون برای اینكه یك بخش بخواهد به شهر تبدیل شود نیاز به 10 هزار نفر جمعیت است كه شهر شدن میلاجرد با وجود داشتن جمعیت كافی 8 سال طول كشیده است.

منبع: سایت خانه ملت

جالب اینجاست که به خاطر خیانت و مخفی کاری اعضای شورای روستایی آنزمان وفس که یک مشت گدا و گشنه بدبخت و متعصب مذهبی بودند، هیچگونه اعتراضی به حذف نام تاریخی وفس از منطقه، از سوی وفسی ها صورت نگرفت! نامی که قریب به 70 سال بر تارک این سرزمین می درخشید به راحتی آب خوردن و با دسیسه و زیرکی حذف شد و تمام زحمات گذشتگان ما در اعتلای نام وفس در این بخش از ایران بزرگ، به یک شبه بر باد رفت.

نام های باغات وفس

در جدول زیر 68 نام گوناگون باغات وفس آمده است.

آقِلْجِ

بَرْهُشْکَ آيْ

دَرَ مَزَنْ

مٰانْ تامْبو

آهْرِ ديوَ

بُلاغي چٰالَ

دَلِّ

مُژْدُو̫ آهْ

لِکَ

بِنْ کَوَرْ

دِندانْ هُوْ̫ تَ

مُسِيْمييٰانْ

اُنُوَ̫ رْ

پولایْ زَوينْ

رَزْ مَزَنْ

مُصِفٰانْ

اُوْ̫ دَرْ

پيشْ سِيْلانِ

رو دوشَ

مَلِک ايْ بانَ

اُوْ̫ رِيْنْ

حِيرانْ چٰالْ

زِرين سيٰااَسب

ميرزا قُلي خٰانيْيَ

اووِ̫ سْتٰانْ

خٰانَگاه

نِيْدَر

ناقی بٰاغْچَ

بٰابٰاکويي

خانيْ بانَ

زِرينْ کورْوَرَ

بٰالاينْ کَريزْ (کي‌يٰاسَرِ عُليا)

ويْيَ دالَّ

خٰانِيْلَ

زِرينْ گِندا دَرَ

زِرينْ کَريزْ (کي‌يٰاسَرِ سُفلیٰ)

يَمْ

دارامْبَری مانْ دَرَ

سَرْ کَريزْ

کوچَ يَمْ

بٰالاينْ کورْوَرَ

دَرَ

سَرْحَوض

کولوخٰانييَ

وَرْدَرو

دَرْ اَبّايْ

سِلَ (باغ مراد)

گُرَّ

بٰالاينْ نِيْدَر

دَرْ دَرَيْلِ

سينَ مُولايْ

گَرِسْکَ

بالوُبانْ

دَرَ شيرْ

شٰادي‌يٰانْ

گولووَ̫ رْ

شایْ اَوْ̫ يي

فَرهادیْ هُنْگَ

کٰامْبو

بٰالاينْ گِندا دَرَ

شُتُرْ گَلو

قَلَنْجَ

کَرْگَيْنْ

بٰالاينْ سيٰااَسب

علی‌يارْ ایْ کوچَ

کٰاچٰانْ

کَندوو̫ ٰارْ

اِسپينْ (اِسفينْ، ايسبينْ)

 منبع: فرهنگ نام های وفس؛ مهدی بهراد؛ بهار 1386.

 مطالب مرتبط:

فرهنگ نام‌های وفس (3 مرداد 1386)

اسامی محله‌ها و مکان‌ها در وفس (16 شهریور 1386)

معرفی فرماندار جدید کمیجان

علی اکبر شعبانی فرد، استاندار استان مرکزی در آیین معرفی فرماندار جدید کمیجان گفت: خدمت به مردم برای مسوولان یک نعمت است و همه مدیران باید در راستای گفتمان دولت نهم که مبارزه با فساد و عدالت محوری است حرکت کنند.

 وی افزود: در سفر دور دوم دولت به استان مرکزی 161مصوبه با دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار به تصویب رسیده و انتظار این است که با تلاش مضاعف مدیران اجرایی، مردم در مدت کوتاه خلاوت و شیرینی به بار نشستن آن را حس کنند.

استاندار دوبانده شدن جاده ارتباطی اراک، فرمهین به کمیجان را از مصوبات مهم دور دوم سفر دولت به استان مرکزی دانست و اضافه کرد: با اجرای این طرح در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور 600 کیلومتر از مسافت آن کوتاهتر می شود.

وی گفت: فرمانداران ژایه و محور وحدت در شهرستانها هستند و باید در سایه همدلی بستر توسعه متوازن و زدودن چهره فقر و محرومیت از استان را مهیا کنند.

 حجت الاسلام رحمانی امام جمعه شهرستان کمیجان نیز در این آیین گفت: قوام و بقای حکومتها بر مبنای توجه آنان به اصول عمرانی و عدالت اجتماعی است که بستر آن در کشور ما با نهضت احیاگر امام خمینی مهیا شد.

وی افزود: کمیجان از شهرستانهای محروم استان مرکزی است که اولویت مطالبات مردمی در بهبود وضعیت راهها، بهداشت و درمان، توسعه آموزش عالی و ارتقای زیرساختهای اشتغال و اقتصاد است.

 عباس رجایی نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: استقرار ادارات استان در این شهرستان برای تسهیل و تسریع امور الزامیست و می طلبد مسوولان استانی با مطالعه توانمندیها و ظرفیتهای صنعتی و کشاورزی این منطقه برنامه قوی برای توسعه آن تدوین کنند.

وی افزود: این شهرستان برای توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی و صنعتی و سرمایه گذاری در این بخشها توانایی بالایی دارد.

 در این مراسم كه با حضور جمعی از مسئولین استان و شهرستان برگزار شد مرتضی وحیدزاده به عنوان فرماندار کمیجان معرفی و از خدمات سرپرست پیشین تقدیر شد.

 منبع

تصویب شهر میلاجرد در بخش وفس در سال 1379

تاریخ: "1379/01/31- مصوبات هیات وزیران"  

‌شناخته شدن روستاهای میلاجرد و محمد آباد از توابع بخش وفس شهرستان اراك در استان مركزی به عنوان شهر‌میلاجرد

 1379.01.31 - .26445 ت 21131 هـ - 1379.02.12

‌شماره:.26445ت21131ه-

‌تاریخ:1379.2.12  ‌وزارت كشور

 ‌هیات وزیران در جلسه مورخ 1379.1.31 بنا به پیشنهاد شماره 1.4.42.56 مورخ 1378.1.14 وزارت كشور و به استناد مواد (4) و (13) ‌قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات كشوری - مصوب 1362- و تبصره الحاقی به ماده (4) قانون یاد شده - مصوب 1371- تصویب نمود:

 ‌روستاهای میلاجرد و محمد آباد از توابع بخش وفس شهرستان اراك در استان مركزی درهم ادغام و به شهر تبدیل و به عنوان شهر ‌میلاجرد شناخته شود.

‌محدوده این شهر براساس تبصره یك ماده (4) قانون مذكور تعیین خواهد شد.

 منبع

مناطق گردشگری استان مرکزی

مهم ترین اولویت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جذب سرمایه گذاران خصوصی است.

 روز ششم مهرماه روز جهانی جهانگردی است و چون ایران نیز یكی از اعضای سازمان جهانی جهانگردی است هر ساله از 19 تا 25 مهرماه در هفته جهانگردی برنامه های خاصی برای هر استان در نظر گرفته شده است. 
سید حسین حسینی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان مركزی در آستانه روز جهانگردی در جمع خبرنگاران ضمن تشریح برنامه های این سازمان در سال جاری مراسم پیش بینی شده برای ایام هفته جهانگردی را اعلام كرد.

 مناطق نمونه گردشگری در استان

حسینی با اشاره به مصوبه جدید هیات دولت در سفر دوم به استان و اعلام 22 منطقه گردشگری در استان در این سفر با 8 مصوبه و 18 زیر پروژه برخی از مناطق نمونه گردشگری را شامل منطقه خان میران و كوههای سفید خانی، سراب های شازند و تالاب میقان اعلام كرد و گفت: در سفر اخیر دولت 3 میلیارد تومان برای ساماندهی بناهای تفریحی، ثبت آثار، مرمت بازار اراك و مسجد جامع ساوه داده شد كه اجرای عملیات در طرح گردشگری بیت امام، بازارچه صنایع دستی، قلعه سالار محتشم، بوجه خمین نیز با استفاده از این امتیاز پیش بینی شده است وی افزود: 47 میلیارد تومان نیز برای سازمان تعهد مالی تعریف شده اما برای بقیه پروژه ها پس از مطالعه اعتبار پیش بینی خواهد شد. وی ساماندهی مكان های تفرجگاهی، ساخت هتل ها، اعتبار جهت ثبت 10 روستا به عنوان منطقه گردشگری، برای هر روستا حداقل یك میلیارد تومان، را از دیگر برنامه های سازمان برشمرد و گفت: این روستاها شامل وفس، هزاوه، شهابیه، ورچه، انجدان، جاسب و آوه هستند.

 متن کامل خبر به نقل از هفته نامه «نامه ی امیر» استان مرکزی در تاریخ سه شنبه، 8 مهر 1387