ساخت جاده وفس - آقجه قلعه (کمیجان - ساوه) آغاز شد.
ساخت این جاده از چند سال پیش به طور جدی در دستور کار مسئولان شهرستان و استان قرار گرفته بود. در طول این چند سال، چندین مرتبه جناب استاندار و نمایندگان شهرستان کمیجان در مجلس شورای اسلامی از وفس و مسیر این جاده بازدید کرده بودند. استاندار در جلسات شورای استان و نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس، به دفعات در مورد لزوم ساخت این جاده سخنرانی کرده بودند به طوری که در دور اول سفر آقای احمدی نژاد به شهرستان، یکی از طرح های مصوب، احداث همین جاده بود.
این طرح چندین مرتبه و با هزینه های میلیونی مطالعه شد و کارهای اولیه همچون مشخص کردن مسیر دقیق جاده توسط نقشه برداران با صرف وقت بسیار صورت گرفت.
از طرف دیگر، سایر روستاها و شهرهای همجوار وفس نیز دائما در تقلّا بودند تا به هر نحو ممکن، مسیر جاده را تغییر داده و آن را از منطقه خود بگذرانند. بحث های بسیاری پیش آمد و در موارد اندکی درگیری هایی نیز صورت گرفت.
در اولین همایش توسعه پایدار شهرستان کمیجان نیز، پیرامون این مسئله بحث جدی درگرفت و در بروشور این همایش دلایل مستدلی در ترجیح عبور این جاده از وفس مطرح شد که عبارتند از:
1. کوتاه شدن این مسافت برابر است با صرفهجویی در وقت - انرژی انسانی - سوخت - استهلاک خودروها - استهلاک جادهها - راحت شدن ارتباطات و به طور کلی صرفهجویی در سرمایههای کشوری.
2. هماکنون فاصله کمیجان - ساوه که بیشتر از راه آشتیان صورت میگیرد 220 کیلومتر میباشد؛ اما با اجرای این پروژه این مسافت به 150 کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.
3. هماکنون فاصله کمیجان - تهران که بیشتر از راه آشتیان صورت میگیرد 330 کیلومتر میباشد؛ اما با اجرای این پروژه ارتباط با پایتخت به 260 کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.
4. هماکنون فاصله ملایر - ساوه که بیشتر از راه همدان صورت میگیرد 310 کیلومتر میباشد؛ اما با اجرای یا پروژه این مسافت به 225 کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.
5. کوتاه شدن مسیر ملایر - ساوه نه تنها برای ملایریها بلکه برای کلیه افرادی که میخواهند از استان لرستان به سمت ساوه و پایتخت تردد کنند مفید واقع خواهد شد.
6. وقتی این جاده از دره سرسبز و زیبای روستای «وفس» که کیلومترها فضای سبز و جنگل مانند دارد عبور کند و با جاذبهیی که این روستا و مراکز پذیرایی که بعدها در این مسیر احداث خواهد شد خواهند داشت، میتواند برای گردشگران، منطقهیی خوش آب و هوا و همچنین بازدید از روستای تاریخی و زیبای «وفس» یا «ابیانه استان مرکزی» منطقهیی جاذب باشد.
و در نهایت بعضی ناهماهنگی ها و اختلافات موجود در داخل وفس پیرامون مسیر جاده، اجرای طرح را با مشکل مواجه کرده بود.
ولی خوشبختانه با وجود همه این مشکلات (که معمولا در همه جای ایران موجود است) اجرای این طرح از حدود 20 روز قبل در وفس (در منطقه کاچان، پشت کوه علی آوا) آغاز شده و در حال حاضر چند دستگاه ماشین آلات سنگین و تعدادی کارگر و احتمالا تنی چند مهندس راهسازی نیز، مشغول به کار هستند. البته طبق شنیده ها، در حال حاضر کار خیلی آهسته پیش می رود به طوری که در بعضی روزها، کار کلاً تعطیل می شود.
مطالب مرتبط:
جاده جدید وفس (شمال وفس) -- 29 آذر 1384
حضور استاندار و مدیران استان مرکزی در وفس -- 3 دی 1384
هیئت وزیران تصویب کرد: ارتقای محور وفس - آقجه قلعه -- 23 خرداد 1385
اجرایی نشدن طرح ارتقاء محور وفس به آقجهقلعه -- 11 خرداد 1386